2015/11/15

Järjestelmällisyys

Multa aika usein kysytään, onko meillä aina noin siistiä? Vastaus siihen onkin, että lähestulkoon joo. Tämän viikon sisustuspostaus liittyykin siis järjestelmällisyyteen ja siisteyteen. Miten kämpän saa pysymään siistinä ja järjestyksessä?

Siisteys alkaa minusta ainakin siitä, että kaikki ylimääräinen tavara karsitaan pois. Itse ainakin hankkiudun hyvin useasti vanhoista ylimääräisistä tavaroista eroon, ennen kuin hankin uutta. Silloin myöskään uuden ostaminen ei tunnu niin kalliilta, kun on saanut myytyä vanhoja tavaroita pois. En myöskään osta järjettömästi kaikkea ihanan näköistä tilpehööriä kaupasta, vaan ensin mietin, onko minulla edes kotona kyseiselle tavaralle paikkaa. En halua että kaapit ovat ylitäytettyjä, vaan niin että kaapista on helppo löytää ja ottaa tavaroita.

Olen siis melko järjestelmällinen ihminen ja sen avulla meidänkin koti pysyy perus siistinä. Teenkin useasti kaikkia listoja, jonka avulla muistan kaikki tarvittavat asiat. Käyn myös useasti kotona läpi kaikki leivonta-aineet keittiössä ja shampoot kylpyhuoneessa, kaikki vanha/turha heitetään sitten pois. Olen aloittanut järjestelmällisyyden kotona ihan niin, että olen alkanut miettimään, missä haluaisin minkäkin tavaran olevan ja sitten olen etsinyt tavaroille mieluisia purkkeja ja laatikoita.

Itse ainakin viihdyn siistissä kodissa, eikä niin, että jokaista tavaraa tarvii etsiä ympäri kämppää kun ei muista missä sen on viimeksi nähnyt! Myöskin se, että vie aina tavarat omille paikoilleen takaisin, vähentää huomattavasti sitä siivoamisen määrää siivouspäivänä. Järjestelmällisyydellä ja siisteydellä on siis suuri vaikutus myös siihen kodin lopulliseen ilmeeseen ja sisustukseen.



2 kommenttia:

  1. Mä oon tosi huono järjestelmällisyydessä ja oon hyvä tuottaan sotkua, mutta silti en viihdy siinä.. Sitten ahdistaa kun on sotkuista ja asiat epäjärjestyksess ja vaikea keksiä, että mistä aloittaa sen siisteyden taas.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi eii :D mä kans ahdistun jos on kauhee sotku! Toivon mukaa näistä mun vinkeistä olis yhtään apua jos joku päivä saatkin inspiraation laittaa kaikki tavarat järjestykseen!

      Poista