2019/08/21

KALVO-OIKOMISHOITO

Yksi asia mistä olen aina ollut epävarma, on ollut mun hampaat. Olen omistanut aina hiukan matalat, vähän vinksallaan olevat hampaat ja aina nauraessa olen peittänyt suuni visusti kädellä ettei vino hammasrivistöni paistaisi mihinkään. Olisin joskus ala-asteella saanut raudat suuhuni, jotka tuntuivat sillon tietysti todella kammottavalta ajatukselta, hyvä kun suostuin edes menemään itse hammaslääkäriin.

Olen kuitenkin haaveillut kauniista hammashymystä aina. Tänä vuonna päätin lähteä selvittämään miten tuo olisi mahdollista saavuttaa. Pääsin Jyväskylän Keskustan Hammaslääkäreille ilmaiseen kontrollikänytiin, jossa katsottiin hampaideni tilanne ja tehtiin hoitosuunnitelma. Hammaslääkärini Aino Keränen ehdotti tätä yhteistyödiiliä ja vinkkasi tästä ClearCorrectin oikomishoidosta. Olin todella innoissani kuullessani, ettei hampaisiini tulisi mitään kauheita telaketjuja, vaan ihan läpinäkyvät oikomiskalvot! Vaikka tämä hammasprojekti tehdään pääasiassa ulkonäöllisistä syistä, saan oikomishoidon aikana korjattua myös pienet purentaviat.

Olenkin nyt kesän aikana käynyt hammaslääkärissä oikein huolella: ensin kontrollikäynnissä, sitten hampaiden 3D-skannauksessa, huulijänteen poistossa, uudessa kontrollissa ja röngtenkuvissa ja nyt viimeisimpänä kävin testaamassa näitä kalvoja! Ihana kun hampaitani on hoidettu todella ammattimaisesti ja koko hoitosuunnitelma on tehty mahdollisimman hellävaraiseksi omille hampaille. Hoitosuunnitelmaani kuuluu 14 eri kalvoa ja koko oikomishoito tulee kestämään noin 4-5 kuukautta. Kalvot ovat muuten käytössä ympärivuorokautisesti, mutta ne otetaan ainoastaan syönnin ajaksi pois. Kalvot kyllä tuntee suussa ja ensimmäisinä päivinä oli pientä hammassärkyä ja puhuminen oli myös vähän hankalaa, mutta nyt näin viikon käytön jälkeen näihin on jo alkanut tottumaan ja hammassärky on lähtenyt kokonaan pois.

Laitan vielä loppuun lähtötilanne kuvan miltä hampaani näytti oikomishoidon alussa ja miltä nuo kalvot näyttävät hampaissa! Voisin kirjoitella aiheesta lisää myöhemmin kun hoito on edennyt ja olen myös höpötellyt tästä Instagramini puolella josta löydätte mut nimellä @miinakaroliina



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti