2019/08/04

VOIHAN TAVARA-AHDISTUS


 Mekko Nelly | Laukku Chanel | Aurinkolasit Losista | Kengät Adidas 

Ihanaa sunnuntaita tyypit! Ajattelin tulla julkaisemaan arkistojen kätköistä Lissabonissa napatut asukuvat ja samalla tulla höpöttelemään tänne viimeaikaisista fiiliksistä koskien materiaali-ahdistukseen. Olen joskus blogiini kirjoittanut millainen materialisti olen ollut (ja se on varmasti näkynyt myös postauksissa kun olen esittänyt omia ostoksiani jatkuvasti..) ja olen myös kertonut lapsuudestani minkälaisen tavarapaljouden keskellä olen asunut. Nyt kesällä olen taas törmännyt tähän tavara-ahdistukseen, vaikka shoppailuni on vähentynyt huomattavasti viime aikoina. Ehkä tämä aihe on hyppinyt mielessäni kun olen töissä saanut järjestellä/raivata varastoja ja omaa toimistoani ja aina kun törmään kauheaan tavarapaljouteen, niin mun tekisi mieli heittää kaikki omaisuus menemään ja elää ihan minimalismin elämää.

Olen oppinut pienestä pitäen, että onni tulee uudesta materiaalista. Tämä on jäänyt itselleni niin syvälle mieleen, että shoppailin niin suruun, iloon, onnistumisiin, mihin ikinä keskinkään. Ulkomaanmatkat käytin pelkästään shoppailuun (okei, nykyäänkin ostan ulkomailta mieluusti uusia vaatteita koska samoja ei saa Suomesta), palkasta lähti iso siivu useisiin verkkokaupasta tehtyihin ostoksiin ja aina kun edellinen paketti oli saapunut kotiin, haaveilin jo seuraavan materiaalin hankkimisesta. Olin sellaisessa kierteessä, ettei mikään ikinä riittänyt.

Tänä kesänä olen huomannut ensimmäistä kertaa ihan kunnon muutoksen. Olen tuhlannut elämiseen ja elämyksiin rahaa enemmän kuin koskaan aiemmin ja ostanut huomattavasti vähemmän materiaalia. Ennen pihtailin kaikista mahdollisista pääsylipuista ja säästin mieluummin vaikka uuden vaatteen ostamiseen. Ensin se tuntui haaskaukselle laittaa rahat johonkin sellaiseen joka on ohimenevää, mutta toisaalta siitä on tullut vapauttava fiilis, kun ei osta koko ajan uutta materiaalia.

Haluaisin päästä kaikesta pienestä tilpehööristä eroon ja  meinasin käydä koko vaatekaappini läpi ja heittää sieltä kaikki huonokuntoiset ja käyttämättömät vaatteet pois ja hankkia tilalle vain todella todella tarkkaan harkittuja yksilöitä jotka varmasti istuvat ja ovat mieluisia. En halua edes ajatella miten monta käyttämätöntä vaatekappaletta roikkuu vaatekaapissani, ihan vaan sen takia, kun olen ostanut ne jostain verkkokaupasta hetken mielijohteesta ja sitten vaate ei vastannutkaan odotuksiani. Eli syksyn to-do listalla on tosiaan jälleen kerran kodin raivausoperaatio edessä ja kirppispöydän varaus. Järjestelyfriikkinä odotan myös innolla, että pääsen suunnittelemaan meidän kaapistojen järjestelyt kunnolla, kun muuton jälkeen tavarat on vaan heitetty kaappeihin odottamaan parempaa järjestelyä. 

Oisi kiva kuulla, haluatteko kuulla lisää näitä järjestelyyn liittyviä juttuja täällä? Olen joskus aiemmassa kodissamme näyttänyt miten olen järjestellyt kaapit, mutta kiinnostaisiko nähdä miten järjestelen kaapit uudessa kodissa?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti