2018/10/18

MILLAINEN RAHANKÄYTTÄJÄ OLEN?

 

Tili tuli, tili meni - tuttu lausahdus? Minun osallani on voin sanoa suoraan, että kyllä! Vaikka järjestelyfriikkini on levinnyt myös raha-asioitani, niin voin sanoa, että raha-asiani ei ole niin täydellisessä hallinnassa, kuin toivoisin. Olen kuitenkin laskenut joka kuukausi kiinteän summan, jonka siirrän aina H:n ja minun yhteiselle tilille ja sieltä maksamme vuokrat, yhteiset laskut ja koko tulevaa vuotta varten kaikki auton laskut, koirien mahdolliset eläinlääkärit, jne. Oman tilin pidän lähes aina hyvin vähäisissä rahoissa, näin ei tule hupuloitua kovinkaan helpolla mihinkään turhaan, kun tilille joutuu muuten siirtämään rahaa aina toiselta tililtä ja "lainaamaan" sieltä omista säästöistään. Palkkapäivänä siirrän yleensä lähes kaikki ylimääräiset säästötililleni, josta osa on siellä tulevia omia menoja varten tai sitten ihan vaan säästämiseen. Näiden tilien lisäksi sitten meillä on vielä ruokatili, johon siirrämme ruokarahat erikseen. Kaikki rahat tavallaan pysyvät hallinnassa, kun ne ovat eri tileillä!

Muutenhan olen rahankäyttäjänä vähän sekalainen, välillä pihtaan siitä etten käy lounastamassa sitä salaattia, vaan haen kaupasta ainekset ruuantekoon (vaikka vihaan ruuanlaittoa ihan superpaljon ja käyttäisin todella paljon mieluummin rahat siihen valmiiseen lounaaseen, niin välillä ajattelen kuitenkin tätä asiaa taloudellisesta näkökulmasta!) Ruoka on muutenkin sellainen, mihin en ole koskaan viitsinyt panostaa liikoja, koska koko ajan pitää olla syömässä uudestaan ja uudestaan ja myös ruokakaupassa käyminen on yksi inhokkipuuhani, joten haluan tehdä ruokaostokset nopeasti ja helposti pois alta. Säästän myös pieniä summia sillä, etten osta takeaway kahveja kuin ehkä maksimissaan pari kertaa kuussa, enkä myöskään juoksentele baarissa maksamassa kalliita drinkkejä!

Osa minusta on järkevä säästäjä ihana tunne onkin, kun kuukaudessa saa paljon rahaa säästöön. Mulla ei kuitenkaan koskaan ole ollut sitä pahan päivän varalle - tiliä, vaan mulla on aina ollut joku tietty tarkoitus, mihin säästöt on menossa. En haluaisi säästellä muuten vaan, koska koskaan ei tiedä mitä tulee tapahtumaan elämässä. Miksipä siis en pitäisi säästötiliä, jonka käyttötarkoitus menee ennemmin niihin lentolippuihin, kuin sen pahanpäivän varalle? Okei, heti kun on mahdollista niin haluan kyllä tulevaisuudessa säästää tuollaista säästötiliä, mutta tällä hetkellä säästän kaikki ylimääräiset hiluni niihin lentolippuihin ja juttuihin, joista olen unelmoinut pitkään.

Tunnollisen säästäjä puolen lisäksi minusta tietysti löytyy se tuhlaajapuoli. Minuthan on jo pienenä opetettu siihen, että materiaali korvaa kaiken pahan ja mitä enemmän materiaalia on, niin sen parempi. Vasta viime vuosina ajattelutapani on alkanut muuttua tuosta ja olen ymmärtänyt, että voi olla jotain muutakin kuin pelkkiä tavaroita huusholli täynnä. Olen kuitenkin edelleen hiukan tunneshoppailija, pahan päivän tullen selaan verkkokauppoja ja piristän itseäni uusilla vaatteilla. Myös onnistumisissa palkitsen itseni aina, onhan se nyt kiva saada lahjoja hei! Tunnen oikein, miten olkapäälläni istuu sellainen olio, joka kuiskaa "osta se, olet sen arvoinen!". Nykyään kuitenkin yritän ostaa hiukan harkitummin, koska tuollaisista hätäotoksista on tullut yleensä vain ostomorkkis.

Eli vaikka kultainen keskitie on vielä vähän hakusessa, niin haluan kuitenkin pitää varman talouden ja niin, että kiinteät elämiseen liittyvät kulut maksetaan aina ensimmäisenä. En halua koskaan, että meille tulee mitään karhukirjeitä ja kaikista eniten vihaan myös olla velkaa jollekin. Pakettejakin tilatessa maksan ne yleensä heti, koska kaikista ärsyttävintä on joutua odottamaan sitä laskua! Ehkä kuitenkin joskus mulla on mahdollisuus säästää sinne takataskuun pahan päivän varalle ja aloittaa myäs sijoittaminen. Nyt kuitenkin mun rahat menee pääasiassa elämiseen ja matkakassaan, sekä muutamiin (harkittuihin) ostoksiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti