2018/01/23

MISSÄ OLEN JÄRJESTELMÄLLINEN JA MISSÄ TAAS Ei NIIN JÄRJESTELMÄLLINEN?


Useat jotka tuntevat mut niin tietävät, että mun sisällä asuu pieni kontrollifriikki joka on aika monessa asiassa aina läsnä. En osaa vaan jotenkin nauttia kotona olemisestakaan, jos ei paikat ole järjestyksessä. Yksi päivä olin taas ihan innoissani järjestelemässä laatikoita uusiksi, kun älysin taas miten joitakin asioita voi paremmin säilyttää ja missä ne mahtuvat paremmin olemaan. Tämä järjestelmällisyys kyllä kulkee mun mukana muuallakin, kuten työjutuissa, to-do listoissa jne. Tein jopa itselleni tälle vuodelle järjestelysuunnitelman, jossa pyrin olemaan vielä järjestelmällisempi ja parantamaan niitä juttuja, joissa meinaan lipsua! Mutta löytyy musta yllättävän paljon niitä epäjärjestelmällisiäkin puolia..
 
Näissä olen järjestelmällinen:

 
- Kodin järjestys. Haluan että jokaiselle tavaralle on oma paikkansa ja että meillä ei olisi yhtään ylimääräisiä tavaroita. Etsimiseen ei mene juurikaan aikaa eikä hermoja. (paitsi jos tavara on oikeasti hukassa kuten ennen joulua hukkasin joulukortit kun ne olivat tippuneet lipaston taakse..)
- Tehtävälistat jokaiselle päivälle. Jos päivän aikana on paljon tekemistä, niin kirjoitan puhelimen muistioon jokaisen pienenkin asian. Pyyhin asian vasta sitten yli, kun se on tehty.
- Puhelimeni muistio on myös järjestyksessä (pääasiassa) Joskus siellä on kiireessä tehty nopea muistio, jonka pyrin pistämään muistiin muualle myöhemmin.
- Kansiot ja paperit. Tämähän nyt kuuluukin siihen kodin järjestelyyn, mutta kaikki paperit on meillä järjestyksessä omissa kansioissaan. Mun omasta kansiosta löytyy kaikki laskutusasiat, sisustusinspiraatiot, työtodistukset ja koulupaperit.
- Matkalla oleminen. Viime aikoina olen ärsyyntynyt jos hotellihuone on reissussa kuin pommin jäljiltä! En kuitenkaan ole oppinut käyttämään pahemmin kaappeja hotelleissa, vaan pystyviikkaan vaatteeni matkalaukkuun helposti otettaviksi.
- Varasto. Tämä on pääasiassa myös hallinnassa, koska olen karsinut paljon tavaraa ja merkannut jokaiseen laatikkoon mitä missäkin on. Nyt keväällä olisi kuitenkin tarkoitus siivota varasto vielä paremmaksi ja poistaa sieltä kaikki sellainen, mitä ei ole tarvinnut moneen vuoteen.
Ja näissä taas en niin järjestelmällinen:
 
- Reissuun lähtö. Vaikka teenkin useasti pakkauslistoja, niin välillä tuntuu, että niitä pitäisi tehdä jokaiselle pienellekin matkalle. Muistan sitten autoa ajaessa että unohdin jotain ja useasti joudun myös kääntymään takaisin kotiin, kun olen unohtanut jonkun tärkeän asian.
- Aikataulutus. Tämä oli ennen mulla hyvinkin hyppysissä, mutta nykyään huomaan venyttäväni lähtöä viime tinkaan joka asian kanssa ja sitten saan juosta autolle. Ja sitten samalla taas unohtuu jotain niitä tavaroitakin mitä piti ottaa mukaan :D
- Auto. Oikeasti, huomaan että mies on suunnitellut auton. Siellä ei ole yhtään järkevää säilytystilaa ja auton rakentaja olisi voinut ajatella, että jollakin on välillä se koko elämä siellä autossa mukana.. Mulla on aina tavarat ihan pitkiinsä autossa ja roskia ympäriinsä! Olen joskus jaksanut pitää huolta auton siisteydestä, mutta etenkään näin talvisin en todellakaan halua mennä imuroimaan autoa tuonne pakkaseen hahah.
- Koneella tehtävät jutut. Mulla on yleisesti se 20 välilehteä auki ja teen niissä kaikissa jotain eri juttua.
- Pyykkäämisessä. Inhoan pyykien kuivumaan laittoa ja vaatehuoneeseen viemistä. En ikinä lajittele niitä mitenkään nätisti pyykkinaruille kuivumaan ja sukatkin ovat jossain aivan eri kohissa, koska ne joutuu kuitenkin sitten lajittelemaan vaatehuoneen puolella kun ne ovat kuivuneet.
- Kalenterimerkinnöissä. Tämä on osittain järjestyksessä, mutta välillä tulee sellaisia kohtia, kun kalenteriin on rustattu kiireessä joku meno tai sutattu joku juttu mikä onkin peruuntunut. Ja sitten miljoona muistilappua vielä välissä. Nyt tämän vuoden kalenteri on mulla A4 kokoinen, joten se on pysynyt jo hiukan enemmän järjestyksessä kun siihen mahtuu enemmän merkintöjä!
- Ruuan tekeminen. Joskus aamupalaa tehdessä saatan pilkkoa hedelmiä ja unohtaa ne pöydälle, mennä meikkaamaan ja sitten taas muistaa että munhan piti tehdä smoothieta :D Tai sitten laitan jotain pannulle ja menen kirjoittelemaan koneelle ja sitten havahdun siihen hirveään ruuan käryyn..

 Pepsi T-shirt (gifted by Junkyard) TÄÄLTÄ


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti