2019/03/29

ROADTRIP AUSTRALIASSA

Meidän matkalla varmaan kaikista vähiten tuli postailtua Australiasta, koska olimme 11 päivän ajan roadtrip reissulla kun ajoimme Sydneystä Cairnsiin. Wifi yhteyksiä ei tuolla matkalla ihan hirveästi ollut, mutta silloin tällöin kirjoittelin postauksia kun saimme jaettua prepaid liittymän wifiä.

Lähdimme tosiaan ajamaan Sydneystä kohti Cairnsia ja koko reissusta kertyi yhteensä noin 3300 kilometriä, eli pitkiä ajomatkoja tosiaan oli tällä reissulla! Yövyimme matkalla kuusi yötä autossa ja muuten tarpeen tullen napattiin matkalta hotelli/motelli. Tää reppureissu kokemus oli kyllä ikimuistoinen ja kiva kun toteutettiin se, mutta itse ainakin voin sanoa, etten ole mikään true reppureissaaja ihminen retkikeittimien ja hippilookin kanssa, että tuo kuusi yötä autossa oli itselleni ainakin ihan tarpeeksi :D Meillä oli myös uudenkarhea maasturi, joka erottui muista reppureissaajista aika hyvin, kun muilla oli pääasiassa rähjäisiä pakuja.. Maasturissa oli kuitenkin yllättävän hyvä nukkua, kun etupenkit laittoi vaan makuuasentoon.

Elämää helpotti tuolla matkalla huomattavasti kun ladattiin puhelimeen Wikicamps Australia sovellus. Sovelluksen kautta löysi kaikki leirintäalueet (jotka yleensä ottaen oli maksullisia) mutta myös sen lisäksi sovelluksen avulla löytyi vessat, suihkut ja parkkialueet, jossa sai yöpyä ilmaiseksi. Olimme myös muutaman yön ihan sakkopaikalla, jossa olisi voinut napsahtaa hyvätkin sakot, mutta onneksi vältyttiin niiltä! Ajettiin tuon 11 päivän aikana viiteen eri kaupunkiin ja osa meiltä jäi näkemättä huonon kelin takia. Mutta tässä paikat missä käytiin matkan varrella:

Porth Stephens

Tänne ajettiin heti ekana päivänä Sydneystä, joku noin 3 tuntia. Täällä ei ollut oikeastaan hirveästi mitään erikoisuuksia, mutta oli kuitenkin kiva pikkukylä! Käytiin shoppailemassa K-Martissa, josta tuli ihan mun ehdoton lemppari paikka koko Ausseissa :D Ja sitten oikeastaan vaan hengailtiin rannalla ja yövyttiin täällä. Käytiin seuraavana päivänä ennen lähtöä pienellä veneristeilyllä, jossa näki delfiinejä. Meillä oli alunperin tarkoitus mennä uimaan delfiinien kanssa, mutta siihen oli jo myyty liput loppuun.

Byron Bay

Byron Bay oli yksi lemppareistani - oltiin täällä kaksi yötä ja täällä oikeastaan vaan otettiin aurinkoa. Kiva surffikaupunki josta löytyi tosi nättejä rantoja ja kivoja kahviloita/aamiaispaikkoja. Täällä oli ihania rantoja missä hengaili paljon koiria ihmisten kanssa ja muutenkin sellainen lepposa meininki.

Brisbane

Brisbanessa otettiin ensimmäisen kerran yö hotellista, koska Brisbane oli huomattavasti isompi kuin aikaisemmat kaupungit, eikä ilmaisia yöpaikkoja ollut lähistöllä (camping alueella olisi saanut maksaa melkein saman verran kuin yöpaikasta hotellissa, joten mentiin mieluummin hotelliin yöksi)

Brisbanessa mentiin ekana katsomaan koaloita ja ruokkimaan kenguruita yhteen eläintarhaan jossa oli nimenomaan Aussien omia eläinlajeja. Käytiin tuon jälkeen sitten vielä Brisbanen keskustassa, josta löytyi Street Beach, eli keskeltä keskustaa löytyi maailmanpyörät, kauniit puutarhat ja kirkasvetinen laguuni. Täällä ei kuitenkaan keretty muutakuin pyörähtää, eli täällä olisi voinut olla vaikka parikin yötä!

Airlie Beach/Whitsunday

Airlie Beachista tuli tämän reissun ehdoton suosikki! Paikka oli vähän pienempi kuin Byron Bay ja täältä löytyi keskustasta myös tuollainen laguunipaikka. Keskustassa oli aika paljon baareja, vaatekauppoja jne. Täällä oli ihana käydä iltaisin lenkkeilemässä satamassa ja otettiin täältä hotelli kahdeksi yöksi ihan keskustan lähistöltä. Meidän hotellin parvekkeella vieraili myös ihan älyttömän hieno valkoinen papukaija!

Lähdettiin täältä yhden päivän purjeveneretkelle Whitsundaylle, joka oli ihan mahtava kokemus! Menisin tuollaiselle veneretkelle milloin vaan uudestaan! Kirjoittelin tästä reissusta ihan oman postauksen joka löytyy täältä. Oikeasti, mitä muuta täydelliseen päivään tarvisi kuin hyvää ruokaa, snorklausta upeilla koralleilla, turkoosia vettä ja valkoista rantahiekkaa?! Jos Aussivierailusta pitäisi valita yksi lemppari, niin se olisi ehdottomasti tämä.

Townsville

Whitsundayn jälkeen ajeltiin Townsvilleen, jossa meidän oli tarkoitus mennä vielä Magnetic Islandille tsekkaamaan wallabeita ja snorklaamaan. Mutta tässä vaiheessa alkoi kaatosateet ja Townsvillessä emme oikeastaan tehneet yhtään mitään muuta, kuin istuimme autossa, ajelimme ympäri kaupunkia ja kävimme ostoskeskuksissa. Harmi että kauheat rankkasateet alkoi juuri tuolloin, joten jouduimme luopumaan Magnetic Islandista ja ajoimme jo aikaisemmin Cairnsiin.

Cairns

Viimeinen etappimme, josta lähdettiin sitten lentämällä takaisin Sydneyhyn! Cairns oli ihan perus kaupunki ja täällä oltiin sitten neljä yötä, kun jouduimme tosiaan ajamaan tänne jo paria päivää aikaisemmin sateiden takia. Täällä oli myös välillä aika kovia sateita ja eka yö nukuttiin autossa jossain todella korvessa, missä ei ollut kenttää eikä mitään elämää (paitsi yksi riikinkukko ja jäätävän kokoinen sammakko). Sateessa oli aika haastavaa nukkua autossa, koska ikkunoita ei voinut pitää silloin auki ja lämpötila ulkona oli kuitenkin koko ajan yli +30. Otettiin sitten motelli Cairnsin keskustasta ja pääasiassa täällä kierreltiin kaupungilla ja käytiin katsomassa muutamia rantoja. Viimeisenä päivänä ajettiin myös sademetsien keskelle, josta pääsi hyvin kävelemään isolle Barron Falls vesiputoukselle! Tämä oli kyllä näkemisen arvoinen paikka!

Nyt jälkeenpäin ajateltuna 11 päivää oli toisaalta aika lyhyt aika tällaiselle matkalle ja välimatkat näiden kaupunkien välissä olivat melko pitkiä, joten en ehkä ihan heti lähtisi uudestaan ajamaan tätä reittiä, vaan kävisin ehkä vaan noissa parissa top-paikassa. Ausseilta odotin jotenkin aika paljon enemmän, joten tää reppureissaajien maa ei ainakaan tällä matkalla tehnyt muhun mitään ihmeellistä vaikutusta. Tietty rantapaikat olivat äärettömän kauniita ja maassa oli mitä hienompia eläimiä, mutta ehkä Ausseissa olisi pitänyt käydä ihan erillisellä reissulla, kun kahden viikon pikavisiitillä ei kauheasti kerennyt tutustua mihinkään ja lähes viikon mittaiset rankkasateet vähän latistivat tunnelmaa. Mutta kyllä, voisin lähteä silti Ausseihin takaisin, koska tuo on niin suuri maa missä on varmasti vielä paljon hienoja paikkoja näkemättä!

1. Vitsi, mitä maisemia! Oli varmasti ihana mutta rankka reissu! ja varmasti tosiaan sellainen paikka missä viipyä pidemmän aikaa. Tuliko teillä ausseissa ongelmia ötököiden kanssa? Tekis mieli lähtä mutta kammoan ihan ÄLYTTÖMÄSTI pienimpiäkin ötököitä niin saisin varmaan paniikkikohtauksen yhdenkin vähän isomman hämähäkin bongaamisesta :D Voin vaan kuvitella miten kokemustäyteinen teiän maailmanympärysmatka oli kun ausseissakin tuli nähtyä ja koettua noin paljon!

2. Toi oli kyllä aivan upea reissu ja todella ikimuistoinen kokemus<3 Joo ja mä kans vähän olin peloissani noista ötököistä, varsinkin kun autossa oli pakko nukkua ikkunat hiukan auki että siellä pystyi olemaan :D Mutta tässä tuli kuitenkin pieni pettymys - en nähnyt yhtään minkäänlaista hämähäkkiä koko reissulla! Ainoa ötökkä ällötys tuli yhdellä syrjäisellä yöpymispaikalla jossa oli vanhat suihkutilat, siellä suihkukopissa oli seinät täynnä varmaan sataa erilaista ötökkälajia, mutta onneksi kaikki oli todella pieniä eikä hyppinyt silmille :D