2018/12/15

MUN JOULUPERINTEET

Hola! Otetaanko tähän väliin vähän jouluisempaa postausaihetta? Viime vuonna oli ihana keksiä joulukalenteriin kaikkia jouluaiheisia juttuja, mutta nyt reissaamisen takia joudun jättämään jouluhössötykset astetta pienemmälleen. Onneksi joulufiilis on pilkistänyt aina silloin tällöin ja odotan kyllä innolla joulua ja sitä kun saamme kokoontua taas isolla porukalla Lappiin fiilistelemään ja mättämään tietty jouluruokaa hahah! En ole aina ollut mikään jouluihminen, päinvastoin vielä alle 20-vuotiaana vihasin joulua ja se tuntui jotenkin todella ahdistavalta juhlalta. Nyt onkin ihana kun joulusta on tullut tällainen odotettu juhla ja ajattelinkin kertoa teille, millaisia jouluperinteitä tässä muutamien vuosien aikana mulle onkaan kertynyt! 

 

 Joulukalenterin hankinta. Mulla on ollut joka vuosi joulukalenteri ja nyt pitkästä aikaa hankin perinteisen suklaakalenterin. Aikaisempina vuosina olemme Harrin kanssa askarrelleet toisillemme joulukalenterin joka on sisältänyt pieniä lahjoja tai sitten olemme tehneet parisuhdekalenterin, jossa oli kaikkia kivoja yhteisiä tehtäviä!

Joulukuusen pystyttäminen hyvissä ajoin. Tänäkään vuonna en malttanut odottaa joulukuuhun saakka, vaan joulukuusi oli pystytettävä jo hyvissä ajoin marraskuun puolella! Tykkään pitää joulukuusta mahdollisimman kauan esillä, tuohan se niin kivasti tunnelmaa kuitenkin! Tänä jouluna olisi myös tarkoitus napata kuusi mukaan takapenkille ja raahata se meidän Lapin mökille mukaan.. :D

Pakettien suunnittelu & lahjojen osto ajoissa. Olen aina hyvin innoissani hankkimassa lahjoja toisille, etenkin jos tiedän varmasti mitä aion ostaa! Olen myös innokas paketoimaan ja metsästän joululahjapapereita hyvissä ajoin kaupoista. Joka vuosi on kiva suunnitella hiukan erilaisia paketteja ja koristella niitä erilaisilla koristeilla! Olen myös tehnyt "valepaketteja", jotta meidän kuusenalunen näyttäisi mahdollisimman täydeltä.  

Joulukorttikuvaukset. Olen jo monena vuonna ottanut meidän koirista joulukorttikuvat ja olen yrittänyt joka vuosi keksiä aina hiukan erilaista kuvauksiin.  Koirat eivät ehkä arvosta näitä kuvauksia, mutta ihania kuvia niistä kuitenkin on saanut muistoksi! 


Jouluruokailu itsenäisyyspäivänä. Yleensä meillä starttaa ensimmäiset jouluruokailut itsenäisyyspäivänä (tänä vuonna oli poikkeus kun olin syönyt jouluruokaa jo pari kertaa ennen tätä..) 

 Joulu Lapissa. Tämä on toteutunut kivasti jo kolmen vuoden ajan ja joulu on jotenkin rauhallisempi, kun ei tarvitse miettiä kodin siivousasioita jne ennen jouluaattoa! On vaan kiva viettää perheen kesken aikaa ja viettää kokonainen jouluviikko lomaillen lappimaisemissa. 

Jouluaattona telkkarista katsotaan jouluohjelmia. Aamulla avaan kyllä heti telkkarin päälle ja pistän kaikki ihanat jouluohjelmat pyörimään! Joka vuosi on kiva katsoa samat jouluohjelmat kuten Samu Sirkan joulutervehdys, Lumiukko ja Joulupukki ja noitarumpu! 

Jouluruoka. Mainitsinko kenties tämän jo? Mun joulun suosikit on ehdottomasti itse paistama kinkku (oon tässä aika ässä!) maksalaatikko, porkkanalatikko, aurajuusto, vaalea glögi, riisipuuro kanelilla ja sokerilla, joulutortut ja tietysti kaikki joulusuklaat, nam! 


 Löytyykö sulta samoja perinteitä vai ihan erilaisia joulujuttuja? 
 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti